W tej części dowiesz się:

  • Co to jest biznesplan i do czego służy?
  • Jaki jest cel biznesplanu?
  • Jakie są funkcje biznesplanu?
  • Co to jest przedsięwzięcie i jakie znaczenie ma w nim biznesplan?
  • Od czego zacząć pisanie biznesplanu?

Źródło: Pixabay.

Odpowiedzi na te pytania niekoniecznie w tej kolejności, ale to zabieg celowy, aby dobrze się czytało 🙂


Wyobraź sobie, że masz taką magnetyczną układankę w poręcznym opakowaniu o specjalnych właściwościach.

Ta układanka to narzędzie, które pozwala ci osiągnąć cel.

Nie działa jednak w magiczny sposób, ale to Ty musisz się z nią zintegrować.

Twoja energia i energia wszystkiego, co weźmiesz jest z tym zintegrowana, przechodzi przez strukturę tego narzędzia i wówczas przekładają się na konkretny cel – efekt Twoich zamierzonych działań.

Układanka skupia w sobie te energie ukierunkowane na cel.

Działa jak soczewka. Działa jak laser.  

To jest biznesplan. 

Nie wierzysz?

A jeśli wierzysz, to

Jak zrobić, żeby biznesplan działał?

Żeby tak działał biznesplan, musi mieć określoną kompozycję elementów i te elementy muszą ze sobą współgrać. Muszą być zintegrowane.

Ten układ (który tworzysz na papierze albo w komputerze), będzie skuteczny wówczas, jeśli spełnia 4 podstawowe warunki:

  1. jest zintegrowany wewnętrznie,
  2. jest zintegrowany z Tobą (czyli że czujesz jego sens, a jego struktura jest dla Ciebie zrozumiała i logiczna)
  3. na wyższym poziomie jest zintegrowany z Twoją firmą, a na jeszcze wyższym
  4. z otoczeniem zewnętrznym (rynkiem i otoczeniem gospodarczym).

Cóż to za uczucie mieć w ręku takie narzędzie?

Hm. My to wiemy 🙂 Wiedzą też nasi Klienci, którzy skorzystali z naszych usług.

Źródło: opracowanie własne
SYNERGIA Beata Stebelska

Co powinien zawierać biznesplan?

Aby biznesplan stanowił użyteczne narzędzie i spełnił swoje zadanie, musi odpowiadać na następujące pytania: 

  1. CO? 
  2. KOMU? 
  3. JAK? 
  4. ZA ILE? 
  5. KIEDY? 

Udzielone odpowiedzi i sposób ich przedstawienia (struktura) to “gwóźdź programu” każdego biznesplanu decydujący o jego przydatności. Kluczowe strategiczne informacje.

Uzyskane odpowiedzi są wykorzystywane do stworzenia narzędzia pozwalającego na konkurowanie i właściwą obsługę klienta (marketing-mix) oraz modelu biznesowego, o czym będzie mowa w kolejnej, 3 części i 4 części.

W kolejnych częściach koncentrujemy się właśnie na tym, jak udzielić odpowiedzi na przedstawione pytania, aby dodatkowo były ze sobą spójne i tworzyły niepowtarzalną wartość, którą można przekuć na pieniądze.

Co zrobić, aby mieć takie narzędzie zwane biznesplanem? 

Możesz zlecić to nam i my się tym odpowiednio zajmiemy. Ale jeśli nie chcesz, to możesz się dowiedzieć, jak to zrobić samemu. 

KROK 1. Po pierwsze sformułuj cel – konkretny cel realny do osiągnięcia.  

Jak sformułować konkretny realny cel do osiągnięcia? 

Najpierw Twoje potrzeby.

Czyli na przykład: 

  1. Chcę realizować swoją ogrodniczą pasję 
  1. Chcę zwiększyć dochody w mojej firmie produkcyjnej 
  1. Chcę pojechać na targi Expo 2022 

Itp. 

Można też zacząć od problemu

(te problemy odpowiadają sformułowanym powyżej potrzebom), na przykład:

  1. Moje wynagrodzenie nie jest dla mnie satysfakcjonujące 
  1. Tracimy klientów, bo konkurencja ma lepszą ofertę 
  1. Słabo mówię po angielsku 

Itp. 

KROK 2. Sformułuj konkretny cel w konfrontacji z zasobami, którymi dysponujesz. 

Jak skonfrontować cel z zasobami?

Formułujesz konkretny cel, który jest zależny od Ciebie (Twojej firmy) i określasz dla tego celu horyzont czasowy.

Przykłady odpowiadające powyższym problemom i potrzebom: 

  1. Założyć kwiaciarnię do końca 2021 r.  
  1. Zakupić maszynę produkcyjną (tu wpisz nazwę) w lipcu 2021 r. 
  1. Nauczyć się biegle komunikować w języku angielskim do IV kwartału 2021 r. 

Itp. 

Pamiętaj, że termin wpisujesz wtedy, kiedy dla Ciebie w podanym okresie czasu jest to rzeczywiście realne do osiągnięcia, jeśli będziesz dysponował potrzebnymi zasobami.

Do tych zasobów, oprócz zasobów materialnych i pieniędzy, zaliczają się też niematerialne, czyli również Twoja motywacja. Czyli, krótko mówiąc, musisz być pewny, że możesz obrany cel zrealizować właśnie w konkretnym czasie.

Najpierw więc proponuję sformułować cel bez podawania terminu. A gdy już wyznaczysz sobie ten termin (o czym dalej), to wtedy po prostu go dopiszesz.  

Czyli na początek piszesz na przykład: 

  1. Założyć kwiaciarnię do ….. 
  1. Zakupić maszynę produkcyjną (tu wpisz nazwę) w …….. 
  1. Nauczyć się biegle komunikować w języku angielskim do ……. 

Itp. 

KROK 3. Przechodzimy do ostatniego etapu formułowania celu, czyli tworzenia celu realnym

Czyli generalnie chodzi o to, o czym wspominałam wyżej – o konfrontację konkretnego celu z zasobami.

Jak uczynić konkretny cel realnym?
  1. Zestawiasz zasoby, którymi dysponujesz lub które możesz tanio pozyskać
  2. Zestawiasz zasoby, których na daną chwilę nie możesz uzyskać.
  3. Spisujesz, w jaki sposób możesz uzyskać te na daną chwilę niedostępne oraz zamieszczasz krótkie informacje na ich temat np.:
  • jaki jest koszt pozyskania (w jakim zakresie Cię na to stać),
  • ile czasu zajmie pozyskanie (kiedy możesz to uzyskać) oraz
  • czy możesz z któregoś zasobu zrezygnować i zastąpić jakimś innym (może tańszą wersją, wprawdzie nie tak funkcjonalną, jaką chcesz mieć, ale przynajmniej pozwalającą ruszyć z miejsca).

Możesz zrobić zestawienie takich dostępnych i na daną chwilę niedostępnych zasobów na przykład w postaci takiej prostej tabelki:

Źródło: opracowanie własne
SYNERGIA Beata Stebelska

Te wszystkie zasoby, które są Ci potrzebne do przekucia ich w realizację celu, czyli zakupu konkretnej rzeczy, osiągnięcia pewnego stanu, nabycia pewnych umiejętności czy czegokolwiek innego, możesz sobie rozrysować w postaci łańcucha.

Poczynając od zasobu, który jest Ci bezpośrednio potrzebny (kluczowy) i rysując do niego drogi dojścia (zaczynając od tego kluczowego zasobu i posuwając się wstecz). Przykład poniżej. Tu kluczowym zasobem jest sadzonka. 

Źródło: opracowanie własne
SYNERGIA Beata Stebelska

Wcześniej czy później w ramach tego łańcucha zasobów wystąpi zasób w postaci pieniędzy.

I taki właśnie biznesplan ma Ci, między innymi, pozwolić osiągnąć te pieniądze, stanowiąc środek do uzyskania potrzebnego kluczowego zasobu.

Pamiętaj jednak o tym, że mogą również być alternatywne drogi dojścia do danego kluczowego zasobu. Warto mieć to na uwadze, aby ewentualne odrzucenie biznesplanu przez jakąś instytucję, u której się ubiegasz o środki finansowe, nie stanowiło dla Ciebie totalnej porażki i nie unicestwiało celu.

Jak nie tu, to gdzieś indziej. Jak nie teraz, to później (ale kiedy?).  

Jednak biznesplan nie służy tylko ubieganiu się o środki finansowe. Możesz stworzyć taki biznesplan tylko dla siebie (swojej firmy).

Wówczas będzie po prostu narzędziem pozwalającym realizować cele krok po kroku bez straty czasu i energii, jakie musiałbyś poświęcić na każdorazowe ustalanie tego, co zrobić i jak zrobić, aby osiągnąć jakiś cel (zakładając, że ten cel jest określony). Po prostu łatwiej jest się ukierunkować, zmotywować do działania i mieć z pracy większą satysfakcję, gdy wie się, do czego się zmierza, na jakich warunkach i kiedy się to osiągnie. Mając plan długookresowych działań, są one z reguły wówczas o wiele bardziej efektywniejsze, niż gdy działamy sytuacyjnie i zachowawczo. O celu nie wspominając.

Zatem krótkie podsumowanie, co zrobić, przystępując do tworzenia biznesplanu:

  1. Sformułować konkretny cel
  2. Skonfrontować konkretny cel z zasobami, które można osiągnąć
  3. Sformułować konkretny realny cel

Gdy już sobie obierzesz ten konkretny realny cel, to będziesz wiedział, do czego potrzebny Ci będzie biznesplan, jeśli już wiesz, że jest narzędziem, które ma służyć jego osiągnięciu. To nie jest sarkazm, broń Boże.

Oczywiście, że biznesplan musi być zintegrowany z Twoim celem. Ba, opiera się na nim. Bo nie ma sensu pisać biznesplanu, jeśli nie mamy sformułowanego konkretnego realnego celu.

Ten cel zawarty jest też w biznesplanie i jest jednym z elementów wejścia do systemu, który tworzysz, czyli przedsięwzięcia, które nazwałeś w sformułowanym przez ciebie celu.  

Jakie funkcje posiada biznesplan? Czyli co mi to da, że go zrobię?

Biznesplan ma Ci pomóc pozyskać zasoby, których nie masz, których Ci brakuje.

  • pozwala uporządkować działania,
  • dzięki niemu masz pod ręką zestawienie kosztów pozyskania zasobów i realizacji działań przetwarzających zasoby w konkretne rezultaty,
  • masz pod ręką zestawienie kosztów, przychodów i zysków w wybranych okresach
  • biznesplan jest narzędziem zawierającym mapę dojścia do celu (etapy realizacji przedsięwzięcia), zestawienie zasobów niezbędnych do przejścia każdego etapu,
  • zawiera terminy realizacji poszczególnych działań (harmonogram),
  • zawiera instrukcje,
  • jest też narzędziem, które daje Ci pewną przestrzeń do wyboru, w jaki sposób zrealizować dane działanie. Jest więc narzędziem elastycznym, które możesz modyfikować w zależności od potrzeb i dającym możliwość wprowadzania alternatywnych rozwiązań w przypadku nieprzewidywalnych trudności oraz szans
  • zawiera opisy poszczególnych części Twojego przedsięwzięcia i wskazuje powiązania między nimi.
  • jest opisem całego przedsięwzięcia osadzonym w czasie (opis modelu biznesowego).
  • ukazuje mechanizm przetwarzania zasobów w konkretne rezultaty w otoczeniu, do którego wejdziesz.

Czuj się jak w grze. Bo to jest gra. Ale mając biznesplan, posiadasz narzędzie skonfigurowane na wygranie. Oczywiście musisz połączyć siłę biznesplanu ze swoim działaniem. Ze swoją energią. Tylko tak ten artefakt działa.

Przechodzimy więc do kolejnego etapu wtajemniczenia:

Co “robi” biznesplan z przedsięwzięciem?  

Twoje przedsięwzięcie to system posiadający mechanizm kompatybilny z biznesplanem.

Elementami wejścia do tego systemu jest właśnie biznesplan, który “ciągnie” za sobą różne zasoby, które chcesz wykorzystać do osiągnięcia konkretnego realnego celu i które w tym biznesplanie zostały określone.

Przedsięwzięcie stanowi taki mechanizm (system), który przekuje (przetworzy) za pomocą określonych działań zasoby w efekty cząstkowe, a te zaś w konkretny oczekiwany efekt główny (elementy wyjścia).

Podejmując się pierwszego kroku realizacji przedsięwzięcia zgodnie z informacjami zawartymi w biznesplanie, uruchamiasz ten system. Wprawiasz system w ruch.

Przedsięwzięcie jest komórką, którą powołujesz do życia, w niej zachodzą procesy, podczas gdy biznesplan jest narzędziem, które używasz do zainicjowania tych procesów. Jest kluczem do przedsięwzięcia. Ale także narzędziem koordynacji, gdy system został już uruchomiony. Stanowi ster przedsięwzięcia.

Ostatecznie powstanie coś, co pozwoli Ci zrealizować wcześniej zamierzony cel (dobijesz do celu). I w ten sposób finalnie twoje potrzeby zostaną zaspokojone, bo uzyskany efekt (produkt) wcielasz w życie (w innym ujęciu: zostaną rozwiązane Twoje problemy).

I tak oto słowo (pisane) staje się ciałem.  

Źródło: opracowanie własne
SYNERGIA Beata Stebelska

Zobacz, że wraz z realizacją celu (osiągnięciem zamierzonego efektu) możesz osiągnąć dodatkowe bonusy. Tak naprawdę te bonusy, czyli wartościowe zasoby, osiągasz już w trakcie realizacji, czyli na etapie działań odbywających się wewnątrz systemu i możesz je wykorzystywać do dalszych działań.  

Pamiętaj. Zabierając się za biznesplan, pełnisz funkcję koordynatora przedsięwzięcia (stajesz się właścicielem procesu: osobą odpowiedzialną za przedsięwzięcie). Bądź więc blisko tego systemu. Ale nie tak blisko, aby stracić cel z pola widzenia.

Zapraszamy do kolejnej części:

Część 2, w której przechodzimy już bezpośrednio do tworzenia biznesplanu. Zaczynamy od analizy rynku.

Mamy nadzieję, że będziesz 🙂

Zachęcamy do komentowania.

Część 1. Wprowadzenie do biznesplanu. Czyli zbieramy się do gry
Tagi:        

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *